Prezentare

1. PREZENTARE GENERALA
Karate-ul ofera o gama larga de actiuni motrice proprii in stare sa contribuie in mod nemijlocit la realizarea principalelor obiective ale procesului instructiv-educativ (antrenamentul):
- formarea unor priceperi si deprinderi motrice;
- dezvoltarea calitatilor motrice;
- insusirea unor cunostinte de specialitate;

Caracteristica primordiala a karate-ului:
- folosirea membrelor inferioare si a celor superioare pentru a “schita” lovituri in puncte sensibile;

Alte caracteristici ale karate-ului:
- continut bazat pe o larga folosire a deprinderilor si calitatilor motrice specifice karate-ului in diferite conditii;
- are caracter sportiv;
- calitatile specifice, priceperile si deprinderile sunt solicitate integral de sportiv;
- perfectionarea actiunilor tehnice in vederea atingerii maiestriei sportive;
- capacitatile motrice si psihice, pot fi influentate favorabil de mijloace specifice de care dispun;
- necesita formarea unor cunostinte de specialitate privind regulamentele de concurs, insusirea si executia unor actiuni tehnico-tactice, cunoasterea unor reguli de conduita specifica;
- se adreseaza in special tineretului;
- stimeleaza spiritul de intrecere si spiritul de sacrificiu in interesul societatii;

Sarcina specifica:
- sa perfectioneze actiunile tehnice si deprinderile motrice specifice.

Cum evolutia este un principiu fundamental al societatii si al sportului, fireste si al karate-ului, care evolueaza cu generozitate, inaugarand o noua atitudine in sportul contemporan.
Karate-ul are o pozitie specifica si privilegiata in educatia tineretului, in cadrul sportului, avand un rol hotarator in sistemul pregatirii si in realizarea sarcinilor pe linia artelor martiale. Tot karate-ul permite satisfacerea cerintelor de miscare ale tinerilor, fiind in masura sa-si indeplineasca sarcinile ce-I revin, in educare, datorita sistemului actual de organizare si conceptie.

2. IMPORTANTA PREGATIRII IN KARATE
Karate-ul de performanta datorita tiparului sau evolutiv, poate influenta toate etaloanele existente, putand astfel sugera ca in pregatirea contemporana in aceasta activitate accentul este pus pe tpti factorii angrenati, ceea ce duce la obtinerea inaltelor performante.
Initierea timpurie se prezinta aici ca un element specific inclus in conceptul sporturilor de inalta performanta. Jaloanele de ghidare ale acestei atape sunt metodele specifice de organizare, de instruire si competitie ceea ce face ca sportivii si tehnicienii sa croiasca usor cai ce duc la obtinerea performantei de inalt nivel la maturitate. Se considera ca inalta performanta este rezultatul unui complex proces de selectie conjugat cu procesul instructiv-educativ, concept pe fundamentul noilor descoperiri ale stiintei.
In acest context modelul structural al intregului sistem de pregatire in karate se bazeaza pe relatiile intre cunostinte cu privire la cresterea , maturitatea , evolutia functiilor organismului, personalitate, motricitate, deprinderile si priceperile care sa satisfaca nivelul exigentelor internationale impuse de marile competitii.
Tendinta care o manifesta sportul contemporan, confirma de altfel, aceea de scadere a varstei de obtinere a marilor performante, capata noi valente, impunand astfel karate-ului o varsta cand se poate face selectia si inceperea instruirii sistematice. Varietatea si complexitatea manifestarii efortului, actiunilor tehnico-tactice, a aspectelor psihologice necesita in practicarea karate-ului un timp mai indelungat in adaptarea organismului la stimuli specifici, deci este vorba de o longevitate de pregatire care trebuie sa inceapa la o varsta timpurie cu forme proprii de organizare se de antrenament.


In karate procesul general de antrenament este structurat astfel incat fiecare treapta are:
- obiective;
- continut;
- metodologie;


Toate acestea sunt rational concepute tinand cont de varsta si nivelul de pregatire al indivizilor. Este important de stiut ca fiecare stadiu de pregatire isi are modele proprii de pregatire si fiecare la ,randul sau este o parte a modelului de obtinere a inaltei performante.
Procesul de instruire in karate se organizeaza pe patru nivele :
1. incepatori;
2. avansati;
3. performanta;
4. inalta performanta;

3. SCOPUL, SARCINILE SI MIJLOACELE KARAT-ULUI

Scopul karate-ului:
In cadrul sistemului nostru sportiv, karate-ul are un scop principal – formarea, dezvoltarea si perfectionarea pregatirii multilaterale si armonioase a individului.

Sarcinile karate-ului:
- sa aduca contributii insemnate la intarirea caracterului individului, educarea calitatilor morale, de vointa si a simtului esteticului;
- sa aduca contributii insemnate la dezvoltarea corecta si armonioasa a organismului in crestere;
- sa contribuie prin mijloacele de care dispune la dezvoltarea calitatilor motrice sporind in mod deosebit indicii specifici (forta-viteza, capacitatea de coordonarea a miscarii);
- formarea unei tinute corecte si dezvoltarea expresivitatii corporale;
- insusirea elementelor tehnice specifice karate-ului necesare pentru marea performanta sportiva si perfectionarea deprinderilor specifice;
educarea calitatilor morale si de vointa necesare pentru probele competitionale kata si kumite(vointa, perseverenta, curaj, darzenie, dorinta de a invinge, spiritul de echipa);

Importanta karate-ului decurge din sarcinile prezentate anterior, sarcini pe care le rezolva karate-ul prin insusi continutul si particularitatile sale, asigura miscarilor continuitate, coeziune, armonie dinamism, expresivitate si amplitudine.
Perspectivele dezvoltarii karate-ului sunt deosebit de mari datorita accesibilitatii practicarii in orice sala fara amenajarisi instalatii speciale.

Cerintele orientarii metodice in karate:
- insusirea actiunilor tehnico-tactice de concurs bazate si pe dezvoltarea calitatilor fizice pe ambele parti, specifica probelor de concurs;
- individualizarea antrenamentului;
- accentul pus pe studiul adversalului pentru intocmirea planului tactic;
- obtinerea de performante superioare sa fie scop;

Mijloacele de pregatire in karate:
Mijloacele de pregatire sunt instrumente prin care se realizeaza sarcinile si obiectivele antrenamentului sportiv. Karate-ul se bazeaza pe o serie de mijloace care pot fi sistematizate in doua grupe cum urmeaza:
a. mijloace specifice:
- exercitiile fizice;
- concursurile;
- mijloacele verbale, intuitive; studiul diferitelor publicatii;
- aparatura si echipamentul de specialitate;
- elemente ale metodicii predarii exercitiilor fizice;
- masuri pentru refacerea capacitatii de effort a organismului dupa antrenament si concursuri;

b. mijloace asociate:
- factori naturale de calire;
- conditii igienice;
- unele mijloace proprii educatiei (intelectuale, morale, estetice);

Siclovan I. defineste exercitiul fizic ca fiind “mijlocul principal al educatiei fizice si consta in actiuni de miscare voluntare, efectuate sistematic dupa o metodica bine precizata, in vederea indeplinirii obiectivelor instructiv-educative din domeniul educatiei fizice si sportului”.
Astfel putem confirma ca exercitiul fizic este mijlocul de baza si in activitatea sportiva de performanta. Celelalte mijloace enumerate mai sus sunt asociate exerciriilor fizice.
Privind cu atentie si prin prisma karate-ului, exercitiile fizice sunt de trei tipuri fundamentale:
a. exercitii generale – au influenta generala asupra organismului (nu cuprind elemente tehnice de karate), dezvolta adaptari generale si sunt suportul esential al pregatirii specifice;
b. exercitii specifice – care au elemente partiale din tehnica karate-ului. Ele sunt de doua tipuri:
pregatitoare – cele care au scop de a usura invatarea tehnicii, de a corecta eroarile, de a asimila formele miscarii;
de dezvoltare – indreptate asupra dezvoltarii calitatilor motrice specifice karate-ului;
c. exercitii de concurs – acelea care duc la realizarea totala sau partiala a competitiilor oficiale sau de antrenament, sub stimululdeterminat al practicii de intrecere.

Exercitiile sunt caracterizate printr-o intensitatesi volum propriu, argumentand ca cele specifice si de concurs fata de cele generale se realizeaza la un nivel de intensitate destul de ridicat.
Obiectivele antrenamentului sportiv sunt indeplinite cu ajutorul exercitiilor fizice, unde fiecare exercitiu fizic are un continut si o forma. Continutul este factorul principal, el determinand forma exercitiului fizic si este dat de ansamblul elementelor componente, iar forma o da modul de dispunere si inlantuire a acelor elemente.
Elementele componente ale unui exercitiu fizic sunt:
- miscarile corpului sau ale segmentelor sale;
- efortul fizic (exprimat prin intensitate, volum, complexitate);
- efortul psihic;
In antrenamente se folosesc urmatoarele categorii de exercitii fizice:
- exercitii fizice specifice – proprii karate-ului;
- exercitii fizice nespecifice – din alte ramuri sportive;
- exercitii fizice imaginate - de catre antrenor sau profesor;
- alte exercitii fizice - exercitii de imitari, pentru educarea calitatilor pe plan psihologic;
Karate-ul foloseste exercitii fizice din toate aceste categorii. In continuare vom prezenta cateva grupe de exercitii fizice nespecifice ce se folosesc in karate:
a. exercitii din gimnastica:
1. exercitii de front si formatii;
2. exercitii de dezvoltare fizica generala;
3. flotari;
4. “briceagul”;
5. genuflexiuni;
6. exercitii la aparatele de baza (scara fixa, banca de gimnastica, fringhie, lada, capra, paralele);
7. exercitii aplicative;

Sala fitness Brazi

In incinta Polivalentei din Brazi a fost inaugurata noua sala de fitness si recuperare.